Är det inte konstigt med det här marknadsföringsförbudet för bröstmjölksersättning och hur det egentligen hindrar föräldrar från att få rätt info? Häromdagen skulle jag läsa om Hipps ersättning, som min son äter dygnet runt. Och på Hipps hemsida kan man inte ens hitta info om att de överhuvudtaget producerar bröstmjölksersättning. Det står bara att de följer WHOS rekommendation om sex månaders helamning. Den ENDA info jag lyckas hitta efter googlande är en massa trådar på familjeliv.se och, till slut, ett kort pressmeddelande om att Hipp ändrat åldersindelningen på sina förpackningar. Tydligen ska Hipp 2 nu ges från sex månader istället för från fyra månader. Det är ju högst relevant för oss! Och det är ju helt knäppt, borde inte viktig information vara mer tillgänglig än så?
Så här är det alltså (detta är klippt ur den användbara sajten att flaskmata):
Hösten 2011 ändrade ersättningstillverkarna innehållet och åldersindelningen och rekommendationerna för att göra det enklare att förstå vilken ersättning man ska ge. Tidigare indelningar ledde till missförstånd om när man skulle ge vilken ersättning om man ammade eller inte ammade och i och med ett EU-direktiv har nu alla företag ändrat sina rekommendationer och till viss del även innehållet i ersättningarna.
Generellt gäller följande att 1 ges från födelsen till barn som både ammas eller inte ammas. 2 ges från sex månader som ett komplement till amning.
3 är juniormjölk och ska ges som måltidsdryck.
Okej. Bra så långt. Men inte ens jag, som är en riktig informationsknarkare som dessutom skrivit massor om ämnet amning/ersättning hade lyckats hitta den här informationen och hur den ska tillämpas på mitt barn. Det är absurt. Hur långt får regeln mot marknadsföring gå? Ersättningsföretagen vågar inte ens informera på sin egen hemsida om de ändrade direktiven så att det syns! Nu blir jag nyfiken: Vad HÄNDER egentligen om exempelvis Hipp skulle skicka information till bvc om den ändrade åldersindelningen? Vad är det egentligen för "straff" när det gäller marknadsföringsreglerna?
Man borde sätta ner foten och tydligt visa var gränsen för reklam går i det här fallet. Självklart ska man inte göra reklam för bröstmjölksersättningens olika märken. Men alla föräldrar förtjänar rätt information. Bara i vår facebookgrupp har flera råkat ge fel till sina barn.
Petra Jankov Picha som skrivit boken Att flaskmata och som driver sajten med samma namn har tagit denna bild i går i en mataffär. Titta på Hipp 2-paketen! På det övre står det från 4 mån och på det undre från 6 mån. Helt galet att de inte informera mer om den här förändringen.
Så här är det alltså (detta är klippt ur den användbara sajten att flaskmata):
Hösten 2011 ändrade ersättningstillverkarna innehållet och åldersindelningen och rekommendationerna för att göra det enklare att förstå vilken ersättning man ska ge. Tidigare indelningar ledde till missförstånd om när man skulle ge vilken ersättning om man ammade eller inte ammade och i och med ett EU-direktiv har nu alla företag ändrat sina rekommendationer och till viss del även innehållet i ersättningarna.
Generellt gäller följande att 1 ges från födelsen till barn som både ammas eller inte ammas. 2 ges från sex månader som ett komplement till amning.
3 är juniormjölk och ska ges som måltidsdryck.
Okej. Bra så långt. Men inte ens jag, som är en riktig informationsknarkare som dessutom skrivit massor om ämnet amning/ersättning hade lyckats hitta den här informationen och hur den ska tillämpas på mitt barn. Det är absurt. Hur långt får regeln mot marknadsföring gå? Ersättningsföretagen vågar inte ens informera på sin egen hemsida om de ändrade direktiven så att det syns! Nu blir jag nyfiken: Vad HÄNDER egentligen om exempelvis Hipp skulle skicka information till bvc om den ändrade åldersindelningen? Vad är det egentligen för "straff" när det gäller marknadsföringsreglerna?
Man borde sätta ner foten och tydligt visa var gränsen för reklam går i det här fallet. Självklart ska man inte göra reklam för bröstmjölksersättningens olika märken. Men alla föräldrar förtjänar rätt information. Bara i vår facebookgrupp har flera råkat ge fel till sina barn.
Petra Jankov Picha som skrivit boken Att flaskmata och som driver sajten med samma namn har tagit denna bild i går i en mataffär. Titta på Hipp 2-paketen! På det övre står det från 4 mån och på det undre från 6 mån. Helt galet att de inte informera mer om den här förändringen.
Bra att du bloggade om detta. Vi såg det av en slump, för ganska länge sen och blev jättechockade. Paketen ser ju EXAKT lika ut, men med olika text och innehåll. Vi kan inte vara de enda föräldrarna med sömnbrist som handlar lite på rutin och inte lusläser allt varje gg. Tänkte höra av mig till konsumentverket ang. detta. Det måste ju vara skillnad på INFORMATION och marknadsföring, eller?
SvaraRaderaMaria
Precis! den skillnaden måste man verkligen börja tydliggöra så att relevant info kommer fram. Och det måste finnas ett mer sammanhållet system för viktig information om förändringar, till exempel genom sjukvårdsrådgivning och bvc, tycker jag! Håll iallfall utkik i närmaste kvällstidning i veckan, då jag och en annan journalist har skrivit en debattartikel om detta.
Radera