måndag 22 oktober 2012

Flaskboken och Korvaspappan

Daniel Pernikliski under vår intervju.
För flera år sedan var jag verkligen på gång. Tillsammans med först en journalist och sedan en annan skulle jag skriva en bok om flaskmatning som skulle bli ett debattinlägg, en handbok och läsningen jag själv hade längtat efter när jag fick barn.
Vi jobbade på, intervjuade forskare och föräldrar, kontaktade förlag och hade möten. Men det drog ut på tiden, saker kom emellan, livet kom emellan. Och sen kom fantastiska Petras bok, Att flaskmata. Då behövdes inte vår bok och arbetet lades ner. Men det material vi redan hade skapat finns kvar. Och nu tycker jag att det passar bra att börja publicera det. Så här får ni: Korvaspappan. Bloggare, förälder och flaskmatare som var en av de personer som i vår bok skulle visa hur man kan använda flaska som verktyg för att dela föräldraskapet lika. Dottern Korvas är numera fyra år och Daniel Pernikliski har slutat blogga, men Korvasbloggen som var mycket populär finns fortfarande att läsa och jag kan verkligen rekommendera den! Här, och här är två inlägg som jag gillar extra mycket och som handlar om flaskmatning. Daniel och hans sambo Lisa använde förresten enbart bröstmjölk när de flaskmatade i början.

Frysen full med bröstmjölk och två kylväskor på barnvagnen. Bloggpappan Daniel Pernikliski experimenterade sig fram till sin egen lösning för flaskmatningen av dottern Korvas.
– Du borde starta en blogg om det här!
Daniel Pernikliski kommer innanför dörren till sitt hem med dottern Korvas, sex månader, i vagnen. Han har även två kylväskor, en mjölkvärmare, nappflaskor och burkar med bröstmjölk med sig, förutom skötväskan. Och det är hans sambo Lisa som väcker idén om att skriva om föräldraskapets fixande och trixande så att alla kan läsa. Korvasbloggen är nu en av Sveriges mest populära pappabloggar och Korvas har fyllt två år.
När Korvas föddes var det enda Daniel och Lisa visste att de skulle dela på föräldraledigheten från början. De var hemma tillsammans med Korvas i två veckor. Sedan började Lisa jobba två dagar i veckan.
– Hur vi skulle praktiskt göra med maten hade vi inte pratat så mycket om, berättar Daniel.
Det löste sig ganska snabbt, när de hade märkt att amningen fungerade. Lisa ammade Korvas morgon och kväll. Resten av tiden matades hon med bröstmjölk på flaska.
– Första veckan var jag med Lisa på jobbet för att hon skulle kunna amma Korvas om det behövdes men det gick bra, berättar Daniel.
Bröstmjölken värmdes i en liten mjölkvärmare.
– Vi hade bröstmjölken i frysen i iskuber, jag har hanterat iskuber till förbannelse
Åtta iskuber blev en portion, Daniel lärde sig snabbt hur fort de tinade och var lagom att värmas. En teknik som blev allt mer förfinad medan månaderna gick. Från små nappflaskor till stora allt eftersom Korvas växte.
– Jag hade värmaren och mina flaskor och burkar med portionerat antal iskuber i väskan med mig jämt. Jag hade två frysväskor, en med tinad och en med kall mjölk.
De hade inga problem med att få ihop mjölk till flaskmatningen, tvärtom blev det så mycket att frysen blev överfull. När Lisa var hemma som ammade hon Korvas.
– Jag inbillar mig att det här med flaskmatningen bidrog till att vi tidigt fick väldigt exakta rutiner. Det var ju en del fixande med värmning och transport så man var tvungen att förbereda sig.
Daniels flaskmatande i kombination med att han märkte att han och Lisa fick olika reaktioner, resulterade i att han startade sin blogg .

Jag får "goda ögat" när jag matar med flaska, för att jag är kille misstänker jag.” (Korvasbloggen, 30 oktober 2008)

– Jag fick ofta höra att jag var så duktig som kunde ta hand om mitt barn, medan Lisa fick kritiska blickar för att hon inte ammade. Det var alltid lättare för mig, en pappa som flaskmatar sitt barn är ju det gulligaste som finns. Jag var duktig som gjorde det ”som mamman borde ta hand om”, berättar Daniel som utan att veta om det genom sin blogg blivit förebild för andra föräldrar som valt delamning som alternativ för sina spädbarn.
– Det var inte så att jag tyckte om att få den positiva responsen, den sa ju också att jag höll på med något som jag inte var ämnad att göra.
I fyra månader fick Korvas enbart bröstmjölk, därefter bröstmjölk varvat med bröstmjölksersättning. Efter ungefär sex månade tog mjölken slut i frysen och Korvas gick över till mjölkersättning.

Jag kan knappt beskriva hur skönt det är att slippa tillägna kvällarna åt att fylla upp dessa iskubspåsar, datummärka dem och stoppa in dem i frysen, för att sedan plocka fram ett par påsar med äldre datum för upptining. En miljon ispåsar att fylla och en miljon små burkar att diska och koka. Icke att förglömma den förbannade pumpen, med den pyttelilla men ack så viktiga delen som alltid försvann i disken. Jag menar verkligen inte att jag hellre skulle ha bytt den här mjölkhanteringen mot läckande, droppande, ömmande bröst men jag är likväl väldigt glad att det är över” (Korvasbloggen, 28 oktober 2008)

– Det jag funderar på ibland hur det skulle ha varit om vi båda inte hade velat samma sak, om mamman hade velat helamma. Hade jag fått stöd från omgivningen i min vilja att vara med och mata barnet från början? För det hade jag velat oavsett vem jag fick barn med.

Den svindyra lilla mjölkvärmaren vi köpte har varit värd varenda krona och det har varit värt varenda minut av drippande och droppande och frysande och tinande och märkande och diskande och kokande.
Jag tror också att Korvasson har fått en lite gladare mamma och pappa.” (Korvasbloggen, 28 oktober 2008)

– Idealiskt skulle jag vilja att det var helt odramatiskt vilket val man gör. ”Jaha, du gör så”, liksom. Bara ingenting, säger Daneiel Pernikliski. 


Fakta
Familjen:
Daniel Pernikliski, frilansande skribent, bloggare och scenograf. Sambon Lisa, dottern Korvas, 2, och Lisas dotter Molly.
Bor:
Centrala Stockholm
Matningsmetod de första sex månaderna: Delamning där dottern Korvas matades med bröstmjölk på flaska när hon inte ammades. Det sköttes med hjälp av infrusen bröstmjölk, frysväskor och en mjölkvärmare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar