torsdag 29 april 2010

Gästbloggar!

I dag gästbloggar jag på amningsbloggen, Amningshälpens inofficiella blogg. Så jag tänkte skriva lite mer bakgrund för er som hittat hit och er som undrar hur det går med boken.
Boken jag skriver just nu (tillsammans med Emma Fahlstedt) heter Flaskboken. Den handlar om flaskmatning, inte som ett alternativ till amning utan som ett val lika självklart som något annat för en nybliven förälder. Det finns många anledningar att flaskmata, inte bara att amningen inte fungerar. I boken ska vi intervjua föräldrar som av olika anledningar flaskmatat sina barn, till exempel de som gjort det för att båda föräldrarna ska kunna vara hemma med barnet tidigt. Det är nog det som är det mest fantastiska med flaskmatning m ni frågar mig, att mamman inte blir utlämnad till att ensam klara av att vara hemma med ett nyfött barn, utan att båda föräldrarna får ta del av den tiden som aldrig kommer tillbaka.
Förra veckan gjorde jag min andra intervju till boken, med pappabloggaren Daniel Pernikliski, alias Korvaspappan. Hade han fått barn före mig så hade han varit en förebild, nu känns han som en medkämpe. Han och hans tjej gav dottern Korvas (nu två år) bröstmjölk på flaska (och ammade) i fyra månader, och var hemma med henne ungefär lika mycket. För dem var inte valet varken infekterat eller svårt.
Jag älskar de här bokintervjuerna. De får mig att inse att inte hela amnings - flaskmatningsgrejen består av skuldkänslor utan att många människor vet precis vad de ger sig in på och är säkra på sin sak. Underbart.

Klicka här för att läsa alla mina inlägg i ämnet flaskmatning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar