tisdag 1 januari 2013

Jag hjärta Finland

Jag ska börja året med att frossa lite i finskhet. Jag är som bekant född finlandssvensk, på ett sjukhus i Åbo. Redan som spädbarn flyttades jag till Åkersberga i Sverige. Men många årliga resor till Kitö har gjort att jag för alltid förknippar allt finländskt med värme, ledighet, inspiration och glädje.
Nåja, inte allt kanske. Inte sannfinländarna, inte det tröttsamma lillebrorskomplex mot Sverige som man ibland kan blir utsatt för som svenskspråkig där. Inte djurhållningsreglerna eller den höga självmordsstatistiken. Men mycket annat som jag valt att tycka om. Humorn. Musiken. Designen. Naturen. Finlandssvenska rundradion, Radio Vega som alltid skuffar undan min vanliga musiksmak med sina melodier från förr. Mina släktingar och deras finalndssvenska och finska vänner, såklart. Jag tror inte jag skulle vilja bo på heltid i Finland, men får jag resa dit åtminstone en eller två gånger om året hålls jag nöjd.
I dag såg jag en så väldigt fin bild, från ett snöigt 60-tals Helsingfors och drabbades genast av längtan. Jag kan se mina föräldrar som unga framför mig i den här bilden. Den sammanfattar så bra vad jag älskar med Finland, inte bara för motivet utan för tonen i bilden.

Bilden kommer från National Geographic. Fotografen är George Mobley, året 1967. Här är källan.  

Här kommer fyra andra Finlandsfavoriter just nu.


En låt med mitt namn av ett bra band


Lite ur en riktigt bra film

Detta fantastiska foto från en utställning med Claire Ahos produktreklambilder som jag hittade på ett vykort i butiken på Designmuséet i Helsingfors.

Den här kappan från Marimekkos höstkollektion 2012.

Förresten. Vi läser Trollkarlens hatt för Matilda som godnattsaga just nu och inte bara jag, utan också Martin, är tillsagda på skarpen att läsa alla repliker på finlandssvenska. Ibland får jag läsa allt på finlandssvenska och känner mig transporterad till min egen barndom när pappa läste den för mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar