fredag 19 april 2013

Tillbaka till Ida-Virumaa

Nästa vecka ska jag åka på en häftig resa! Den går till östra Estland, närmare bestämt Narva, Sillamäe och Kohtla-Järve. Samma plats jag besökte för tio år sedan för ett reportage om miljöförstöring och framtidstro, en resa som stannat i minnet. Nu ska jag alltså så återse bland annat hotellet Tolia sanatoorium, som en gång var en behandlingsanstalt för gruvarbetare men nu är spa. Det har till och med bytt namn på tio år såg jag, de vill vist tvätta bort sanatoriestämpeln. Åh, det ska bli så otrolig spännande att se hur allt har förändrats, de senaste tio åren har ju varit enorma händelserika i Estland! Den enskilt störta händelsen kanske är EU-inträdet, men där i östra Estland handlade väldigt mycket om relationen till Ryssland och det fanns stora klyftor mellan ester och ryssar. Det fanns också många statslösa ryssar i området. De ungdomar vi träffade hade en ljus framtidsbild, medan många av de äldre var mycket modstulna. En påtaglig skillnad faktist.
När jag och Sara var i Kohtla-Järva intervjuade vi bland annat en ung estnisk kille, Zenya, om hans drömmar. Honom har jag med all kraft försökt hitta nu igen, för en till intervju. Till slut fick jag genom osannolik tur tag i hans pappa igår, som berättade att Zenya tyvärr flyttat till Moskva. Nåja, det blir nog en bra resa ändå.
Ett av min starkaste minnen är ändå samtalet vi fick en av de sista dagarna i Estland, om att Anna Lindh hade blivit knivhuggen utanför NK. Tänk att det också hände för snart tio års sedan.
Alla bilder här är tagna 2003.

Silhuetter av slaggberg bakom Kohtla-Järves hus.  

 Ryska pensionärer demonstrerar i Sillamäe. jag vet inte vad det står på plakatet, någon som kan ryska?

 Vår mest skrämmande upplevelse var en promenad vid kusten där extremt giftigt avfall låg helt öppet  i stora pölar och sjöar (som inte syns på denna bild) med bara lite sand som barriär ut mot Finska viken. Mannen från fabriken som visade oss runt, var oroad över hur detta skulle hinna åtgärdas innan EU-inträdet. Jag har undrat hur det gått med detta, men tyvärr kommer jag nog inte att få se det på den här resan. Det får bli fler resor i framtiden.

1 kommentar:

  1. Ryssland,

    hela världen skrattar åt ditt sätt at ta hand om dina medborgare i Estland (kan inte riktgt läsa alla ord )

    Giedre

    SvaraRadera