lördag 6 juli 2013

En sommarlista

Ja, jag vet att jag haft en bloggpaus nu igen. Man måste få ha semester. (Eller "semester", jag har ju jobbat lite hela tiden eftersom jag inte blev klar med mina artiklar om byggarbetsplatser i Borlänge, nätdejting och demenssjukdomar. Kreativ blandning).
Men nu är vi  ialla fall i Finland. Jag har börjat läsa flera finlandssvenska bloggar på sista tiden, som jag verkligen gillar. Bland annat Karkki och Livet och Helsingfors, som är väldigt läsvärda och roliga. Jeanette Öhman som har den senare bloggen, har förresten skrivit en väldigt bra bok om föräldraskap som heter "Livet och barnet", kan verkligen rekommendera den! Från hennes blogg stal jag nu den här listan som jag fick lust att fylla i. Skulle kunna komplettera med bilder men Internet är för dåligt här.


1. Hur gammal är du? 35

2. Hur gammal känner du dig? Hemskt nog har jag ofta känt mig väldigt gammal det senaste året, efter alla tunga händelser. Det måste var positivt att jag känner mig mer min egen ålder just idag. Förhoppningsvis blir jag barn igen snart.

3. Vad har du gjort i dag? Inte mycket. Gett Martin sovmorgon och gått upp med Pontus, jagat Pontus, druckit kaffe, ätit lunch. Jag har även tvättat en gummistövel fylld med bajs, smort in barnkroppar med faktor 50 och legat på sofflocket två timmar för att skriva.

4. Vilken film såg du senast? Pretty woman.... på ett hotellrum i England med Pernilla.

5. Vem ringde du senast? Reseredaktören på tidningen Mama.

6. Är du besatt av någonting? Nej, tror faktiskt inte det. Är det tråkigt?

7. Är du rädd för blod? Lite.

8. Beskriv platsen du befinner dig på just nu? Bäddsoffan i vårt vardags/matrum i stugan på Kitö.  Matilda sitter bredvid mig och spelar Toca Builder på min telefon.

9. Kan du nämna fem statsministrar under 1900-talet (fram tills nu). Ja, till min förvåning också några till.

10. Googlade du för att få fram svaret på föregående fråga? Nej.

11. Vilken färg är dominerande i din garderob? Svart, tråkigt nog. Sen har jag ganska mycket grönt just nu, och en del lila. Klänningar i tusen olika färger.

12. När vaknade du i dag? 05:30, av Pontus.

13. Vilken är din favorithögtid? Påsken, helt klart. Prestigelöst och ledigt!

14. Vart i världen skulle du vilja befinna dig just nu? Här på Kitö är fint, men skulle inte tacka nej till en riktigt lång ledighetsresa till Indien eller något paradis som Aruba heller. Något mindre går också bra, som tre dagars barnvakt och två biljetter till Berlin eller Barcelona för mig och Martin.

15. Nämn en plats i världen du besökt som du aldrig vill återvända till? Gimo.

16. Hur vill du tillbringa din pension? Nära mina vänner, med en gungstol till hands.

17. Vad lyssnar du på just nu? Måsar. Om det är musik som menas, Junip.

18. Har du någon gång brutit ett ben? Ja, ett ben i en arm en gång på ett disco i sporthallen i Åkerberga i åttan. Och en spricka i andra armen i nian, cykelfall.

19. Vilka fem saker vill du inte vara utan i ditt skafferi/kyl? Kardemumma, banan, honung, fryst mango och laktosfri yoghurt. (Eftersom jag vill dricka smoothie varje dag just nu)

20. Vem är din favoritkändis? Vet inte? 

21. Vad är du på för humör just nu? Trött men annars på ganska bra humör.

22. Vilka världsdelar har du varit i? Europa, Nordamerika, Australien, Asien

23. Snarkar du? Lite kanske?

24. Vilka yrken har du provat på? Sortera böcker på bibliotek, lärarvikarie, paketera på posten logistik, bryggeriarbetare, tidskriftsförsäljare på press-stop, diskare, snabbmatsrestaurang, arbetat med hemlösa, bildbehandlare, fotograf, journalist, redaktör, webbredaktör, lokalredaktör. Testar just nu på det alldeles nya livet som författare (jo, det är sant!)

25. Hur går du helst klädd? Randigt.

26. Vilket stjärntecken är du född i? Stenbocken.

27. Vilket är ditt favoritgodis? Haribos sega körsbär och allt annat som är så artificiellt som möjligt.

28. Vad sa du senast? Nej.

31. Vilken är din favoritaffär? Monki, Marimekko och Åhléns. Älskar Åhléns, där finns allt.

 32. Vad har du för storlek i kläder? 42.

 33. Vad har du i dina fickor? En hårsnodd och en träbit.

 34. Vad köpte du senast? Fyra glassar, en ask jordgubbar och två liter mjölk på butiksbåten i går.

 35. Hur många gånger har du flyttat? Åtta kanske.

 36. Om du var fast ensam på en öde ö, vilka tre saker skulle du ta med? Martin, Matilda och Pontus. Martin skulle självklart råka ha telefon i fickan så att vi kunde bli räddade.

 37. Är du morgon- eller kvällsmänniska? Ingetdera just nu. Sjukt trött på kvällen, ännu tröttare på morgonen. Fråga igen om ett år.

 38. Senaste filmen du såg på bio? Oj, kommer inte ens ihåg när jag var på bio sist. Kan det ha varit The Hobbit?

 39. Har du blivit sydd någon gång? Ja.

 40. Har du någon gång badat naken utomhus? Så klart.

41. Vad åt du till frukost? Ett kokt ägg och en tallrik flingor med möjlk. Och kaffe.

 42. Hur såg ditt liv ut för tio år sedan? Bodde i Hornstull, var tillsammans med Martin sedan ett år, jobbade på Aftonbladet på nätterna och försökte bli klar med journalistutbildningen på dagarna. Pendlade även till Uppsala hela tiden.

 43. Har du någon gång åkt dit för fortkörning? Nej.

 44. Vem gjorde senast något extra speciellt för dig? Min kompis Sara som överraskningsköpte biljetter för oss två till Primal Scream-konsert i november. Blev jätteglad!

 45. Vart lägger du din mobiltelefon när du sover? Bredvid sängen.

 46. Vad var det sista du åt? Blåbär i skogen.

 47. Vilken tid är din väckarklocka inställd på? Nu på sommaren ingenting, annars 07:30 (hoppfullt nog, blir sällan väckt efter klockan 7 av Pontus)

 48. Är du blyg? Lite ibland, inte alls ibland.

 49. När flög du senast? För några veckor sen när jag och Pernilla hade varit på jobb i Cornwall.

 50. Har du något tatuering? Nej. Men funderar på en.

51. Har du varit med om en bilolycka? Ingen riktig stor där någon blivit skadad, men två gånger har bilen jag suttit i blivit påkörd.

 52. Har du något bevarat inom dig som ingen annan vet? Ja

 53. Vilken är den roligaste träningsformen? Varierar, har ännu inte hittat någon som är rolig jämt. Just nu olika danspass på Friskis & Svettis.

 54. Har du några husdjur? Tycker Pontus är som en liten hundvalp ganska ofta, men nej.

 55. Vill du gifta dig? Inte igen, vill hellre förbli gift.

 56. Var växte du upp? I Åkersberga.

 57. Har du någon gång ringt polisen? Ja.

 58. Vilka är dina största svagheter? Jag är inte stresstålig med familjen, det önskar jag verkligen att jag var.

 59. Har du, eller har haft, något smeknamn? Tjohanna, Jo och Joh.

 60. Vad ska du göra imorrn? Samma som idag, eventuellt också gå till Marimekkos outlet med mamma.

 61. Vad har du in din väska? Plånboken, nycklar, Iphone, handsfree, sten, napp, en lapp från Matilda.

 62. Vad shoppar du helst? Vill shoppa till mig själv, slutar alltid med kläder till barnen.  Men blir det till mig själv så klänningar, helt klart.

 63. Favoritdesigner/märke? Marimekko

 64. Bästa plagg/accessoar i garderoben? Jag har en gul klänning som jag köpte förra sommaren som jag älskar just nu. Men annars har jag inget särskilt, sliter alltid ut allting så fort.

 65. Vilken är din favoritparfym? En med rosdot från Body shop, när jag andvänder parfym. Och den tycker jag om för att det var Karins favorit som hon hade fått av mig.

 66. String, boxer eller vanliga trosor? Vanliga rejäla trosor! Aldrig i livet string, vem vill ha ett snöre i rumpan?

 67. Vad sover du i? Ett långt linne

 68. Går du på någon diet? Nä, men försöker ha en fikabrödspaus just nu. Går sådär.

 69. Nämn tre maträtter du äter ofta? Bönsallad, lax i ugn, fiskpinnar

 71. Om du dricker alkohol, vad dricker du helst? Cava

 72. Lugn hemmakväll eller party all night long? Hemmakväll, men längtar efter mer party om jag skulle få barnvakt (obs obs frivilliga får anmäla sig här!)

 73. Tycker du om att fika? Ja!

 74. Vilka tidningar brukar du läsa? DN, Filter, Hus & Hem Retro, Driva eget, UNT, och så alla tidningar jag skriver för lite då och då

 75. Favoritprogram på TV? Mad Men, Game of Thrones och Glee.

 76. Vilka bloggar läser du? Många, väldigt många.

 77. Hur skulle du beskriva ditt hem? Råddigt.

 78. Pedant eller slarver? Slarver, alltid.

 79. Dricker du kaffe och i så fall vilken sort? Dricker alla sorters kaffe. Brygg, espresso, cappuccino, caffe latte, vanlijlatte, iskaffe osv osv osv. Men svart bryggkaffe går inte.

 80. Tråkigaste hushållssysslan? Diska.

 81. Hur ofta städar du? Oftare än man kan tro, men stöket lägger sig tillbaka bakom min rygg direkt medan jag fortfarande städar.

 82. Leva nu, längta eller minnas? Alla tre, men mest det första, lite det andra och det tredje lite då och då.

 83. Något du aldrig skulle klä dig i? String.

 84. Vad skulle du vilja ha mer tid till? Att skriva på boken.

 85. Vad gör du för att rensa huvudet och få extra energi? Cyklar fort, går i ångbastu, går en fotopromenad.

 86. Drömresemål? Antarktis.

 87. Vilket är ditt drömyrke? Jag älskar att vara journalist men skulle kunna tänka mig att utöka det till att bli redaktör, prata i radio och vara med i tv. Kulturkändis kanske?

 88. Framtidsdrömmar? När min bok är klar och jag ser den stå i hyllorna på Lunde Q. Releasefesten. Bokomslaget. De flesta drömmarna handlar om boken just nu! Och så drömmer jag lite om mer tid ensam med Martin och att barnen ska bli lite större så vi kan resa med dem utan att det blir ett jätteprojekt. En mer stabil inkomst är också en av mina drömmar, är så trött på att ha ont i magen pga pengar.

 89. Vilket blir ditt nästa köp? Olika sorters lax, imorgon på sommartorget..

 90. Hur kommer du spendera semestern? Spenderar den nu, här i Finland, sedan på olika platser hemma i Sverige. Och vid datorn, skriver som en galning på boken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar