torsdag 17 juni 2010

Unisextankar

Samtidigt som jag skrev mitt inlägg kom det här uppropet, som ju onekligen verkar behövas. Unisexklädernas sista utpost PoP har bara blommor på klänningarna. Pojkar som vill ha blommor får alltså leta på ännu dyrare ställen. Riktigt tråkigt tycker jag och jag har självklart skrivit på uppropet, men sedan jag skrev sist så har jag tänkt en del och jag tycker faktiskt, i alla fall just nu, att det allra värsta med de nya barnkläderna är att form går före funktion på så små kläder! Midjekorta syntetiska skinnjackor till pojkar, jeans med så låg skärning att halva rumpan syns till både killar och tjejer (på tjejer är de dessutom tajta), blusar som är insydda i midjan, skor som läcker, tröjor så korta att magen lämnas bar. Att de sedan är skrikiga i färgerna och klädda med rosa fluff eller nitar och strimlor gör det bara ännu värre.
Kanske går det inte att dela upp de olika problemen, men Polarn o Pyrets kläder är åtminstone funktionella och hållbara.
Fast förresten det är nog minst lika irriterande med alla könsmarkörer. Även unisexkläderna har ju en liten kod idag oftast, så att man inte ska ta fel på vem unisexplagget är till för, en flicka eller en pojke. Helt sjukt faktiskt. Bruna små tröjor med en blomma i nacken (=flicka), orange byxor med en pirat (pojke), helt vanlig blå munkjacka men med brodyren "boy" på magen. Eller att man kallar en klänning för unixsex bara för att den är mönstrad i "otjejiga" färger. "Unisex" har blivit ännu en sån där ängslig sak som butiker känner att de "måste" erbjuda i någon utsträckning och så gör man det men på et sådant sätt att det ändå är inpassat i de gamla uttjatade könsmallarna.

Om jag fick välja skulle jag köpa alla Matildas kläder här. Men det är ju så dyrt. Och förresten, jag gillar ju att klä henne i blommiga känningar ibland, det kan jag inte förneka.


Matilda på förskolans sommarfest. Klänning och tights från Varför Därför/Åhléns. T-shirt Lindex (letade efter en enkel vit men hittade bara med puffärm så det fick bli så till slut. Inte ens släta t-shirtar går enkelt att hitta enkelt! Jag frågade till och med på H&M och de sa "nej, men den här med liten puff är väl ganska neutral?"). Och så de obligatoriska foppatofflorna förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar