torsdag 20 december 2007

Lite mer nöjd med DN idag

Dagens artikel i DN:s amningsserie tar upp flaskmatning. De intervjuar en kvinna som verkar ha haft det ungefär som jag: såriga bröstvårtor som rann konstant så att sängen blev helt blöt och det blev aldrig bättre. Hon stod ut sju veckor, sedan fick hon hjälp att sluta. Fyra veckor var det för mig, men hade jag ju depressionen också.
Däremot saknar jag fortfarande perpektivet att inte amma av eget fritt val. Det kanske kommer i den sista delen? Den här kvinnan beskriver hur hon såg det som självklart att hon skulle amma och hade svårt att identifiera sig som en flaskmatande mamma. Så känner nog de flesta kvinnor i Sverige idag. Jag önskar att det fanns mer information om flaskmatning i förväg, så att man redan då kan fundera över om man är en ammande eller en flaskmatande mamma. Och precis som kvinnan i artikeln så saknar jag bra information om flaskmatning. Man får liksom hålla sig till vad som står på baksidan av paketet, det är allt. Vi har tur som har en så bra bvc-sköterska som verkligen hjälpt oss med inormation och stöd i vårt beslut. Det är uppenbart att alla inte har det så! Speciellt tycker jag att mvc har ett ansvar att informera mer om flaskmatning. Det verkar kvinnan i artikeln också tycka. De frågade mig också "täner du amma?" men någon mer information fick man inte.
I går satt jag och jämförde Pampers och Liberos "klubbar" för föräldrar.Liberosär verkligen bra om man jämför, i allt de skriver tar de upp flaskmatning som ett självklart och naturligt alternativ. "när du ammar eller ger flaska så ...". Det finns också ovanligt bra information om flaskmatning. Så här ser deras intrroduktion ut: "Bröstmjölk är det bästa för ditt barn. Det är en sanning man möter överallt när man är nybliven mamma, men det är inte alltid som bröstmjölk faktiskt är det bästa för just din familj". Bra gjort av Libero, hoppas fler följer efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar