fredag 24 augusti 2012

Tio år gammal dagbok

För tio år sen, 2002, innan jag träffade Martin, gick jag igenom en sorts livskris. Jag gick i gruppterapi, funderade över mig själv och livet. Och då, precis som faktiskt just häromdagen, fick jag rådet att skriva en lista över allt som jag tycker om att göra. Det är så fint, som ett tvärsnitt av det bästa i mitt liv just då. Det enda jag undrar är vad som menades med "Skriva om Sunset beach"? Vad var det för fantastisk kreativ idé jag hade kring den gamla dagsåpan, den skulle man ju vilja ta upp igen.

Så här tänkte jag den 12 mars 2002, tio dagar innan jag träffade Martin:

Saker jag vill göra nu

Gå i skogen
Fotografera med liten kamera
Sova
Tycka om mig själv
Skriva texter
Resa
Planera resor
Laga mat
Lära Maja att flyga ute
Hångla
Vara glad
Vara pigg
Gå på stan
Köpa skivor
Sitta på Cinnamon och dricka kaffe och läsa
Gå ute på natten med musik i hörlurar
Tvätta mina fönster
Gå på loppmarknad
Fika en hel dag
Träffa Hagar
Läsa
Gå ut
Sitta vid havet
Resa
Stå på händer
Cykla
Sitta i solen på en bänk
Gå på bio
Lära mig Qi gong
Åka till landet i flera dagar
Dricka för mycket kaffe
Skratta
Sjunga
Gå i gamla industriområden
Ha mitt bildspel på Interakt
Skriva om sunset beach
Ha tid att vara spontan
Tycka om att vara med mig själv

Jag glömmer så lätt vilken unik människa jag är. Känner mig reducerad till ingen, är bara saker jämfört med hur andra är. Jag måste måste slut jämföra mig med andra. Måste. Jag är ju min egen. Tänk allt som jag gjort i mitt liv. Dessutom är man inte sina handlingar, man är den man är. Jag är ju bra. ÄR JU BRA. Och jag är ung. Kan göra vad som helst. Resa jorden runt ett helt år till exempel. Första prioritering är att se till att jag har mer tid till allt. Jag vill inte bli utbränd, inte nu. Kanske ska jag stanna hemma några dagar nästa vecka. Jag ska stanna hemma några dagar nästa vecka. Fick ju aldrig bli frisk egentigen.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar