söndag 9 december 2012

Ylva, min räddare i nöden

För första gången ska jag dela ett recept här i bloggen! Det är dock inte mitt eget recept, utan min kollega Ylva Porsklevs. Hon är frilansjournalist med huvudfokus på mat och så otroligt snitsig i köket! Nu har hon dessutom räddat mig och Martin mitt i vår värsta förkylningsperiod nånsin, med sin förkylningsdryck som jag druckit oräkneligt antal koppar av senaste veckan. Man kan bäst få receptet hos Ylva på hennes blogg, men såhär gjorde jag iallafall, summerat i en massa konstnärliga Instagrambilder, ett försök att få vår just nu inte så glamourösa vardag att inte synas så mycket. Det gick visst sådär. Men ta gärna efter recepetet!

Man behöver: några dl vatten. En halv lime. Ett citrongräs. 
Ingefära. Honung.


Skär av cirka fem cm längst ner på citrongräset. Banka på 
änden med knivskaftet tills det är trådigt eller hur man 
ska säga. Skiva sedan grovt.

Skär 3-4 skivor färsk ingefära, den behöver inte skalas.
Ylva kanske skulle tycka att mina skivor är för tjocka.

Koka upp vattnet, lägg i ingefära och citrongräs. 
Sjud sedan på låg värme cirka tio minuter. 

Pressa i en halv lime. Citron funkar också tycker jag.


Sila ner drycken i en kopp. Söta med honung.


 Drick framför kvällsjobbet.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar