lördag 16 februari 2013

De magiska festerna

Just nu läser jag muminböckerna för Matilda. Det är en upplevelse att se någon höra dem för första gången, själv har jag läst den så många gånger att de är som en de av mig. Bäst hittills var i slutet av Kometjakten när Matilda nästan klättrade upp i taklampan av spänning.
Mina favoritavsnitt i böckerna är alla de fantastiska festerna de går på. Trädgårdsfester fulla av överraskningar, skratt, dans och stora tunnor med äppelvin och skottkärrslass med pannkakor. Fester som pågår tills morgonen gryr. Som den stora festen för Tofslan och Vifslan i Trollkarlens hatt, eller självhärskarens trädgårdsfest i Muminpappans memoarer. Jag önskar att jag fick gå på de där festerna någon gång. Det verkar så underbart.
Ur "Trollkarlens hatt"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar