tisdag 19 februari 2013

Nedstämd över världens tillstånd

Idag är jag ledsen och upprörd över världens orättvisor. Kanske kan det bero på att jag läser en bok som handlar om flykt från hemlandet och vilka ärr det sätter i själen (den här, har inte läst ut den än, men den är riktigt bra hittills). Hur kan vi glömma det här i Sverige, varför folk som kommer hit egentligen är här? Läste den här nyheten i DN och blev så sorgsen, varför är det så här. Jag vill inte bo i det här inhumana samhället där människor tvingas återvända till ett land de aldrig ens bott i, som deras föräldrar antagligen flytt ifrån mot sin vilja. Så fruktansvärt.

Jag en otroligt bra film igår, ett indiskt drama som heter My name is Khan. Jag har velat se den länge och nu råkade den till min stora glädje finnas på Netflix. Den handlar om en indisk muslimsk man, spelad av den indiska nationalhjälte-skådespelaren Sharukh Khan, som dessutom har aspbergers syndrom. Han flyttar til USA och gifter sig med en hinduisk kvinna. de lever ett lyckligt liv, tills terrordåden den 11 september förstör deras liv. Resten av filmen handlar om hur huvudpersonen Rizvan Khan kämpar för sin rätt att få leva i det amerikanska samhället utan att bli betraktad som terrorist för att han är muslim. En helt otroligt bra, och väldigt viktig film som visar perspektivet som man talar för lite om: hur muslimer världen över har fått betala priset för ett fåtal fanatikers dåd. Se den.

Rizvan Khan (spelad av Sharukh Khan) reser runt i USA för att försöka träffa presidenten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar