fredag 31 maj 2013

#jagälskarsvenska

I mitt andra land Finland kämpar man just nu med en svår och viktig fråga: svenskan. De senaste åren har hatet mot finlandssvenskar vuxit, och kulminerade förra veckan då två finlandssvenska journalister blev mordhotade via nätet.
Det här är en superviktig fråga som handlar om mycket mer än språk. Det handlar om nationell identitet och respekt. Det handlar inte bara om svenskan heller, det handlar också om en stor främlingsfientlighet i största allmänhet som spridit sig i det finländska samhället och ända upp i partitopparna.
Bland annat. För mig handlar det personligen om att jag är finlandssvensk (om än svensk medborgare sedan halva mitt liv) och varje gång jag reser till Finland märker av klyftan mellan finskspråkiga och finlandssvenskar tydligt.
Nu har frågan tagits tag i av två stora dagstidningar, finska Helsingin Sanomat och finlandssvenska Hufvudstadsbladet som markerat så här och så här. Hoppas fler liknande markeringar kommer framöver!
Följ #jagälskarsvenska på Twitter också. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar