torsdag 29 november 2012

Att sälja

Av alla saker som jag gör varje dag på jobbet så är det en sak som är det tveklöst svåraste: att sälja. Just nu är det mycket sånt för mig. När jag kom tillbaka på heltid för tre veckor sedan var jag helt inställd på verkligheten: hade inga inbokade jobb, visste inte ens vad jag skulle göra samma eftermiddag.
Hittills har jag haft fullt upp, det har gått bra, för attinte säga enkelt, att få in jobb. Men oj, vad man får ligga på! Ringa och ringa och mejla och mejla och tänka att det måste gå fem, eller kanske tio, nej på ett ja. Vissa dagar är det enkelt att göra det. Vissa dagar sitter man och slår pannan i bordet av frustration. Jag vet ju att jag kan det här, att jag har kompetensen och att mina jobb skulle lysa upp alla de där tidningarna! Problemet är bara alla andra tusentals andra frilansare. Det gäller att slå sig igenom den där massan av konkurrenter och sticka ut som det bästa valet och det är verkligen inte så enkelt alla gånger, hur kompetent man än är.
Jag som ändå har jobbat i tio år! Hur skulle det vara att börja från noll nu, det tänker jag en del på. Då och då blir jag kontaktad av journalister som ska börja frilansa och vill ha tips och tricks av mig. Då är det ibland svårt att svara. Min bästa hjälp är min egen erfarenhet och den kan man bara jobba sig till. Tiden är verkligen ens bästa vän, och man har obegränsat med exempel på lyckade jobb man har fått publicerade.

Nej nu. NU är det dags att lyfta luren istället för att skriva förhalande blogginlägg. Wish me luck!


1 kommentar: