måndag 12 november 2012

Unicef tar ställning


Nu har Unicef öppet tagit avstånd från Katrin Zytomierska. Det känns jättebra att jag antagligen varit med om att påverka att detta skett!

De skriver så här:

"Vi vill understryka att vi inte har något samarbete eller överhuvudtaget uppmanat henne att dela vårt innehåll. Olyckligtvis uppmärksammade vi även på Twitter att hon lagt upp bloggmaterial om vår kampanj. Vi beklagar det och att vissa har uppfattat det som ett samarbete och stöd för henne.

 Som barnrättsorganisation tar vi avstånd från alla former av kränkningar och diskriminering oavsett om det sker i sociala medier via en bloggare eller i det verkliga livet. "

Så längt så bra. Men jag ifrågasätter starkt deras metod att först "godkänna" vissa bloggare för att publicera deras material, men sedan ändå dela ut alla bilder och annonser fritt på sin hemsida så att vilken bloggare som helst kan hämta dem. Unicef behöver en strategi för att deras material inte ska hamna i fel händer på nätet. Det är ju så lätt hänt. Speciellt en kampanj som vänder sig mot mobbing, som ju ofta sker via nätet idag, måste försäkra sig mot detta. Jag hoppas på en rapport om förändring av detta. Till och med jag, som än så länge är ganska ny med att vara så pass aktiv inom sociala medier som jag är, kan se att detta inte fungerar alls. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar