måndag 12 november 2012

Jag och Katrin Zytomierska

(skärmdump härifrån)
Nä, det trodde ni väl inte? Inte jag heller. Jag är en av dem som har mycket svårt för de budskap hon sänder ut i sin blogg, som jag läste ett tag när hennes son Bingo var nyfödd. Nu har jag varit tvungen att titta in på den igen. För igår blev jag på ett oväntat sätt placerad i samma fack som henne när jag genom ett twitterinlägg blev uppmärksammad på det här. Katrin har bestämt sig för att pusha för Unicefs kampanj för utsatta barn. och hon bestämde sig för att göra det en minut efter att hon publicerat det mycket kontroversiella och omdebatterade inlägget om gymkedjan SATS kampanj (tänker inte länka till henne).
Jag är själv en bloggare för Unicef. När de vill ha fram ett viktigt budskap mejlar de mig med information, bilder och annat som jag sedan kan lägga ut på bloggen. Det var Unicef som själva kontaktade mig med en förfrågan om att blogga för dem, och jag fick intrycket av att de hade kollat bloggen innan så jag blev glad. När jag har bloggat om dem så brukar de tacka mig via mejl och i en bloggkommentar.
När Katrin Zytomierska la upp annonsen så tackade Unicef henne offentligt, bland annat på Twitter. Detta trots att hennes blogg ofta inte signalerar annat än att det är ok att mobba. De motiverar detta med att hon har många läsare. De har också svarat mig efter en direkt fråga på Twitter, att hon inte  ens är med i Unicefs bloggnätverk.
Vad är det för värde i att ha utvalda bloggare som får blogga åt Unicef om man sedan ändå inte bryr sig om var ens annonser hamnar? McDonalds tog bort sina banners från finest.se efter hennes hatiska inlägg mot SATS. Hur kan det komma sig att inte ett FN-organ gör det, utan till och med uppmuntrar henne, en person som mobbar andra offentligt för deras vikt? Vad sänder det för signaler till många av de utsatta barn och de många unga som läser hennes blogg?

Precis nu har jag fått veta att Katrin har fått sparken från finest.se. Inte så konstigt kanske, med tanke på hur många annonsörer de tappade efter hennes inlägg. Men NU om någonsin är det väl dags för Unicef att öppet ta avstånd från henne?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar