torsdag 21 maj 2009

Åbo

Just nu är mina tankar av olika anledningar mestadels i min födelsestad, Åbo i Finland. Sedan mormor och morfar på 1980-talet gick bort har jag bara varit där (utom på genomfart på väg till eller från Viking Line-terminalen) några få gånger, trots att jag har massor av släktingar där. Så när chansen dök upp att göra en reportageresa dit så nappade jag och åkte, helt själv. Det var fyra vackra, lite vemodiga och intensiva dagar som jag med bill återupptäckte staden där jag föddes men aldrig har bott. Förutom att jobba hann jag med att åka och titta på momor och morfars gamla radhus (tänk att jag hittade dit, det satt liksom en känsla i kroppen bara) och att äta middag med mina kusiner Ylva och Magnus och deras familjer. Nu kanske jag av personliga, släktrelaterde anledningar snart ska resa dit igen och har letat fram några bilder från mitt reportage, som för övrigt gick i många fler tidningar än jag hade planerat. Nog om det.

Kafé Axo i Pargas, en klassiker

Solnedgång i Nådendal

Lycka fångad i Muminvärlden i Nådendal.

Tootickis bostad på vintern, muminfamiljens badhus på sommaren, Muminvärlden i Nådendal.

Åbo slott

Salutorget i Åbo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar