fredag 22 maj 2009

Mina favoritmyndigheter

Visst är det fantastiskt med offentlighetsprincipen och all hjälp man får helt gratis som journalist av olika myndigheter och verk här i Sverige? En av de bästa sakerna med att skriva konsumentjournalistik är just detta, att det finns massor av experthjälp att tillgå på bara ett telefonsamtals avstånd. Jag har några favoriter bland de alika nämnderna, myndigheterna och andra statliga verksamheterna:

Allmänna reklamationsnämnden. En ständig källa till nya uppslag för jobb. Jag prenumererar på protokollen från rese- och försäkringssammanträdena och läser dem med stort intresse.
Kammarkollegiet. Har resebyrån resegaranti eller inte? Jag är nog inne på Kammarkolleigets hemsida och kollar upp den saken flera gånger i veckan.
Konsumentverket. Sen Konsumentverket flyttade till Karlstad har tyvärr en del av kompetensen försvunnit men jag tycker att det nu börjar rulla på bra igen. Deras jurister har get mig många klarheter genom åren.
Konsumenternas försäkringsbyrå. Tänk va, statligt finansierad hjälp att välja rätt försäkring.
Konsument Europa. Superbra enhet inom Konsumentverket som ger konsumentrådginving inom hela EU-marknaden.

En av övningarna jag minns mest tydligt från journalistutbildningen var den vi hade i grävande journalistik. Vi fick i uppgift att välja en person och ta reda på så mycket det bara gick. i handen hade vi ett kompendium tjockt som en bok med kontaktuppgifter. Bolagsverket, Skattemyndigheten, Kronofogdemyndigheten, Fastighetsregistret... Tillgången till ny spännande fakta är enorm. Det var då jag insåg vilka möjligheter vi journalister sitter på. Det gäller att förvalta dem väl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar