tisdag 16 februari 2010

Kallmulet

Teknikstrul har kantat den här kallamulna dagen, internet försvann från kontoret redan vid elvatiden. Men jag är vid gott mod. Har inte tid att bjuda på så mycket mer än ännu några fina Tove Janssonbilder. Det är fantastiskt, när jag var liten såg jag en sak i dem. När jag nu som vuxen betraktar dem en efter en så ser jag helt andra saker och de blir bara vackrare med åren. Den där näst längst ner, med festen och kometen i bakgrunden från "Kometen kommer", skulle jag vilja ha på väggen riktigt stor.

Uppdatering samma kväll:
Okej, pappa har alltid rätt när det gäller detta. Han skriver: Bilden som du söger är från "Kometen kommer" är lika oupplösligt förknippad med min barndom som med din, den finns inte i Kometen kommer utan i min totalt sönderlästa "Trollkarlens hatt" från 1948. Den föreställer hur Mumintrollet vid den fest som anordnas för att Tofslan och Vifslan har återbördat Muminmammans väska utbringar en skål för Snuismumriken som nyligen har gett sig av på vandring söderut. I bakgrunden ser man inte kometen utan det stora festfyrverkeriet, och månen där Trollkarlen sitter ensam och grunnar över var Kungsrubinen kan finnas.






1 kommentar:

  1. Bilden som du söger är från "Kometen kommer" är lika oupplösligt förknippad med min barndom som med din, den finns inte i Kometen kommer utan i min totalt sönderlästa "Trollkarlens hatt" från 1948. Den föreställer hur Mumintrollet vid den fest som anordnas för att Tofslan och Vifslan har återbördat Muminmammans väska utbringar en skål för Snuismumriken som nyligen har gett sig av på vandring söderut. I bakgrunden ser man inte kometen utan det stora festfyrverkeriet, och månen där Trollkarlen sitter ensam och grunnar över var Kungsrubinen kan finnas.

    SvaraRadera