måndag 8 mars 2010

Klumpa-Dumpa

Nu är det prinsessbröllop på gång och då passar det väl att ta fram Hagaprinsessornas Visor ur lådan? Den här fina sångboken hade min mormor med sig till jobbet som folkskolelärarinna i Åbo en gång i tiden. Nu är den i mammas ägo och flera sånger i den hör till de mest välkända jag fick höra som barn. Nu sjunger hon dem för Matilda och jag är så glad att sångboken kom fram så att jag också får lära mig texten till visorna om trollet Klumpa-dumpa, lagom dramatiska och sedelärande för små barn. Bilderna är jättefina också, skulle vilja ta varenda in och sätta på väggen i Matildas rum. Tycker om tanken på hur den här boken överlevt genom alla år, hur sjungandet gått i arv från mormor till mamma till mig. För vi sjunger otroligt mycket med Matilda. Det är bästa underhållningen och det är fantastisk att se hur hon lär sig texterna och sjunger dem för sig själv. Klicka gärna på bilderna för att förstora dem.




"Klumpa-Dumpas födelsedag", den visa jag fått höra allra mest.

1 kommentar:

  1. Också din mormorsmor sjöng mycket. jag minns när hon satt i Kajutan på Kilsudden och vävde och samtidigt sjöng gamla visor med hög röst.

    SvaraRadera