torsdag 18 mars 2010

Du har vunnit!!


... skämtade bara!

Men faktum är att min artikel om reselotterier på Internet är en av de bästa grejer jag har gjort, enligt mig själv. Konsumentjournalistik när den verkligen fungerar. En gång var den publicerad i allt om resor. Och nyligen publicerades den igen, i förkortad version, i Direktpress lokaltidningar. Båda gångerna har jag fått stor respons. Jag tror att det här ett dolt problem som drabbar många fler än man tror. Folk skäms för att berätta om det, trots att företagen använder raffinerade metoder som kan övertyga den allra starkaste. Därför ger jag er min artikel om reselotterier här, som den var i original (fast jag tar bort efternamnet på intervjupersonen, vet inte hur han har det i dag!)

Reselotteri på Internet- lyckträff eller bluff?
Grattis, du har vunnit en lyxsemester! Känslan av att vara utvald är mycket värd, det vet den som någon gång trott sig vinna en resa på internet. Men “Lyxsemestern” är egentligen bara ett försäljningsknep.
Daniel från Jönköping reagerade med misstänksamhet och nyfikenhet när en annons poppade upp på Internet. “Grattis! Du är den 100 000:e besökaren på denna webbsida! Du har vunnit en gratis semester i Florida och en kryssning i Karibien!” Allt eftersom han såg hur antalet kryssningar som lottades ut snabbt räknades ner bestämde han sig för att ringa och kolla upp saken.
– Det stod “ring inom två minuter så har du vunnit en resa”. Jag tänkte att om jag bara inte lämnar ut mitt kortnummer så kan inget hända.
Erbjudandet som han på telefon fick av det amerikanska företaget lät bra. det var ingen “vinst”, utan ett erbjudande- men vilket erbjudande! Daniel skulle betala flyg till USA själv, men på plats skulle all inkvartering för fyra personer under cirka femton dagar kosta bara 6000 kronor.
– De sa att det var 85 procents rabatt och att de gjorde det för att de behövde nöjda kunder som kunde rekommendera dem. Som reklam ungefär.
Så småningom började försäljaren påpeka att han behövde Daniels visakortnummer, för att kolla om han var “berättigad” att köpa en resa.
– Jag frågade flera gånger om de skulle reservera några pengar på kontot, och de sa nej. Absolut inte. Jag pratade med flera olika personer där, de försäkrade mig alla samma sak. Så jag tänkte att om jag flyttar alla pengar från kontot så fort jag lagt på så är det ingen fara.
Han lade på luren och loggade in på internetbanken - 6000 kronor hade redan dragits från kontot.
– Jag fattar inte hur de hann, de måste ha gjort det medan vi pratade.
När han senare ringde tillbaka till företaget för att få en förklaring fick han höra att han missuppfattat allt. Att reservationen han frågat om inte gällde pengar på kontot utan flygreservation. Och att det inte gick att ångra sig.
– Jag brukar inte gå på sånt här, berättar Daniel som idag inte vet vad han ska göra med sin resa. En bunt lyxiga broschyrer har kommit med bud från USA.
Den här typen av ofrivilliga reseköp är ett återkommande ärende hos Konsument Europa, ett rådgivningskontor inom Konsumentverket som egentligen har hand om ärenden inom Europa men som även kommit att sköta rådgivning kring dessa amerikanska “reselotterier”.
– Resorna finns oftast, men ofta har företagen en mängd klagomål registrerade hos lokala organisationer, säger handläggaren Peggy Haase (handläggare som inte längre arbetar på Konsument Europa, johannas anm.). Man måste kolla upp var företaget ligger, ångerreglerna kan se helt olika ut. Och så ska man alltid reklamera till sin bank.
– Så länge han inte fått en flygbiljett eller liknande utskriven åt sig så kan resebyrån inte bevisa att ett köp har gjorts, säger Britt-Marie André, chef på konsumenternas bank- och finansbyrå. Den ofrivillige konsumenten kan alltså kontakta sin bank efter att pengar dragits från kontot på det här viset, och då brukar man kunna få pengarna tillbaka.
– Men man ska vara försiktig och inte räkna med att “det här betalar banken”. En reklamation till banken är en komplicerad process.Har man däremot redan blivit drabbad ska man definitivt göra en reklamation, säger Britt-Marie André.
Men resorna existerar alltså. Vittnesmål från människor som genomfört dem visar att fler och fler villkor för resans genomförande dyker upp efter hand. Kanske en avgift för att “uppgradera”, en annan för att få boka kryssningar och utflykter. Din reservation kanske inte blir bekräftad före du betalat. Eller, i värsta fall, så försvinner bara pengar från bankkontot utan att du fått vare sig bekräftelse eller något annat livstecken från den tidigare så ivriga försäljaren. På plats kommer du att bli utsatt för fler påtryckningar. Ofta finns i det finstilta i kontraktet inskrivet att du måste gå på ett säljmöte för reseandelar. Den alltid så skandalomsusade timesharebranschen har alltså sitt finger med i spelet även här. Det är alltså aldrig att rekommendera att genomföra resorna - det är både säkrare och lika billigt att organisera en själv.

“All inkvartering kommer att ske på nationellt erkända hotell. När du och din reskamrat befinner er i Florida kommer ni att avkrävas närvara på en presentation av ägande på en av våra timeshareanläggningar. Mötet upptar en morgon och en eftermiddag och är roligt och informativt.”
(översättning ur kontrakt från reseföretag skickat till kund i Sverige )

“De sa att om vi gick på en presentation skulle vi få fribiljetter till en Disneypark. Vad de inte sa var att vi var tvungna att böta 200 dollar om vi inte gick. Mötet var ett säljmöte.
(Okänd resekund på amerikanskt webbforum)


Så här kan du skydda dig från att bli lurad
- Den allra viktigaste huvudregeln är: lämna aldrig ut ditt kortnummer per telefon!
- Avslöja inte för mycket om dig själv, till exempel efternamn eller telefonnummer. Det kan resultera i att försäljarna ringer tillbaka.
- Du har aldrig “vunnit” något - det hela är bara en försäljningstaktik!
- Om du trots allt vill köpa en resa - ta reda på researrangörens namn. Oftast är det inte samma som försäljaren. Kontrollera med dem att erbjudandet är rimligt.
- Läs på om företaget på Internet innan du köper något.
- Ett bra tips är att kontakta Better Business Bureau. BBB är USA:s största branschorganisation med syftet att främja god affärsetik. Klagomål som gjorts till BBB mot företag finns listade där, även mot företag som inte är medlemmar. De företag som är medlemmar i BBB förbinder sig att acceptera medling/tvistlösning genom BBB:s försorg.


Lurad trots allt? Så här gör du!
- Har pengarna redan dragits, kontakta din bank snarast. Där kan du göra en reklamation. Resebyrån måste bevisa att du gjort ett köp, genom till exempel utskrivna biljetter eller ett underskrivet papper. Det kan de oftast inte, och du kan få pengarna tillbaka.
- Har du lämnat ut ditt kortnummer, fast inga pengar ännu dragits, kontakta din bank i alla fall. Här kan det också börja bli dags att kolla upp var reseföretaget ligger. Olika ångerregler gäller för olika delstater.
- Kontakta Konsument Europa för rådgivning, www.konsumenteuropa.se
- Om du trots allt åker på en resa, var beredd på att ständigt bli utsatt för nya försäljningsmöten av till exempel andelslägenheter. Vakta ditt konto - pengar kan dras till synes utan anledning.
- För att hjälpa andra- kontakta Federal Trade Commission, den amerikanska konsumentmyndigheten, www.ftc.gov, de kan om inte annat hjälpa dig att se till att ditt klagomål hamnar på rätt ställe.


Försäljarnas taktik
Telefonförsäljarna är ofta av en helt annan, mycket mer aggressiv, typ än vad vi är vana vid i här i Sverige, kanske är det därför så pass många trots allt faller för taktiken. Lär dig genomskåda deras knep!

Muntliga felaktigheter
Alla bedrägliga telefonförsäljare lovar dig saker som de omöjligt kan leverera. Tyvärr kan du oftast inte veta detta förrän dina pengar redan är borta.

Tidspress och utpressningstaktiker
Försäljarna påstår ofta att de behöver ditt godkännande omedelbart, annars kommer erbjudandet att försvinna. Eventuella frågor pratar de skickligt bort med vaga antydningar.< Erbjudanden du alltid har råd medDe här försäljarnas erbjudanden håller en låg prisklass. De är specialdesignade för att tilltala den som bara vill komma iväg från vardagen ett tag. Fler kostnader, betydligt högre, kommer dock att dyka upp längs vägen.

Motsägelsefullt uppföljningsmaterialEn del företag går med på att skicka en nedskriven bekräftelse på ditt avtal. Oftast har bekräftelsen mycket lite likhet med vad du hörde på telefon. Det skrivna materialet innehåller ofta flera förbehåll och krav på ytterligare betalningar.

Flera olika försäljareOfta skickas den ofrivilliga kunden runt mellan flera olika telefonister och försäljare, som alla ger samma budskap - att allt är okej. Ofta brukar också någon “chef” kopplas in, allt för att öka erbjudandets trovärdighet.

2 kommentarer:

  1. Jag ringde en gång, mest på skoj, på en sån här annons, om en lyxkryssning i Karibiska havet, och allt detta med övertalningsknep stämmer precis. Jag avslutade snabbt samtalet, men icke desto mindre återkom de och försökte övertala mig några gånger till, tills jag slutligen blev riktigt f-d och hotade med konsumentombudsmannen.

    SvaraRadera
  2. Intressant artikel! Jag är väldigt misstänksam mot såna här erbjudanden, men samtidigt ska jag säga att jag en gång hamnade i ett Timeshareförsäljningsmöte, utan att fatta vad det var förrän jag redan var mitt uppe i det... Jag har länkat till din artikel från min blogg.

    SvaraRadera