onsdag 1 april 2009

Extrajobb

Apropå gårdagens lyxuppdrag har jag börjat fundera på extrajobb man har haft genom åren. En kompis på facebook skrev så här om godistestet: "det är ju lite som drömmen när man var liten om att jobba på godisfabrik, eller drömmen man hade som tonåring att jobba på ölfabrik".
Det där med ölfabrik har aldrig varit en dröm för mig, men faktum är att jag HAR jobbat på ölfabrik en gång. När jag var runt 20 hade jag en tom period mellan en resa och universitetet. Då anmälde jag mig till arbetsförmedlingen för tillfälliga jobb, som ledde mig till flera underliga platser. En av dem var Kungsholmens kvartersbryggeri (som inte finns längre) där jag fick stå vid ett löpande band och packa flaskor i backar. Det var inte världens roligaste jobb, men välkomna extrapengar. Och det bästa var att när det kom en flaska där etiketten hade hamnat upp och ner eller lossnat så fick jag ta den- gratis. Alltså gick jag två dagar i rad hem med en stentung, klirrande väska full med färsköl av fin kvalitet. Ni kan nog tänka er att det var lycka för en fattig student mellan studielån.

Exempel på andra jobb jag har haft är:

- Packare av bokklubbsböcer på Posten logistik.
- Lärarvikarie i bild på högstadiet.
- Lärarvikarie i lågstadieklass.
- Läskutdelare på Sergels torg.
- Tidningsförsäljare på Press Stop.
- Antagningshandläggare på Stockholms universitet och Karolinska Institutet (dessa har varit mina allra längsta extrajobb före journalistiken)

Flera av de här jobben har varit hemska, verkligen ångestladdade för mig eftersom de "inträffade" under perioder när jag var i desperat behov av pengar. Från ett av dem gick jag hem och grät och klarade inte av att gå tillbaka. Men i efterhand är jag glad över alla min konstiga upplevelser och konstiga jobb (det finns fler än de på listan) för jag tycker att jag har sett ganska stora delar av samhället genom dem. Och det är något man verkligen kan använda sig av som journalist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar