torsdag 9 april 2009

Inredningsdrömmar

Vissa jobb gör mig alltid ofrånkomligen sugen på att förändra mitt liv och bli en mer medveten person vad gäller till exempel design, trädgårdsskötsel eller mat. I dag har jag gjort ett sådant reportage. Jag och min parhäst Pernilla Sjöholm, fotografen, var ute i Öregrund och gjorde ett reportage till UNT Bostad i det nybyggda området Rörhamn marina. Familjen vi var hos hade det så himla fint hemma, de hade inrett helt i modern 50-talsstil a'la Sigvard Bernadotte (länken går till en pdf frpn tidningen Sköna hem om hans design) och hade fantastisk panoramautsikt över vattnet, det kändes som att man flög ut över fjärden när man stod vid fönstret.Jag fick en sådan längtan efter att gå hem och verkligen städa upp, änatligen ta tag i den där köksrenoveringen, sätta upp en fondvägg i Matildas rum, leta efter nya möbler på Blocket och inreda.com.
Så kom jag hem till mitt vanliga kaos där Martin stod och värmde gårdagens indiska gryta. Matilda satt i en kastrull hon rivit ut ur ett skåp och det låg skor över hela golvet. Lusten att omeldebart dra fram verktyg och kataloger rann av mig. Man är ju som man är ändå och jag tycker på något vis om vårt kaos (öven om jag gärna, gärna skulle få ett nytt kök i present snarast.) Lite inspiration följde ändå med mig till blomsterhandeln där jag köpte ett stort knippe körsbärskvistar att ställa på köksbordet. Och det är väl det inredningsreportage handlar om? Med stor vilja och mycket inspiration kommer man en liten bit på väg till livet man drömmer om!

Mina mest lyckade inredningsporjekt har varit de två gånger jag stylat lägenhet för försäljning, först min etta i Hornstull i Stockholm och nu senast vår vackra vindslägenhet här i Uppsala. Typiskt att inredningsdrömmarna blir förverkligade först när man ska flytta, eller hur?
Åh, vindslägenheten, jag kommer alltid att minnas den i ett rosa skimmer. den var så perfekt för oss, fram tills att Matilda föddes och kraven förändrades. Här är mäklarens bilder.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar