tisdag 7 april 2009

Skriva för kundtidning

Just nu är jag lite mammaledig vissa dagar och bloggen uppdateras inte lika ofta. Nu sitter jag och fixar lite medan Matilda sover, utmattad av lunch med pappa och bebiskompisarna. Själv hade jag ett lunchmöte på restaurang Lingon, ett möte som förhoppningsvis kommer leda till nya roliga uppdrag i framtiden. Det känns så.
Lunchmötet fick mig att tänka lite på skillnaden i att jobba på en dagstidning och en kundtidning. Jag har ju gjort en hel del uppdrag för kundtidningar nu och tycker om det. Det är speciellt att ha fokus på en central fråga, samtidigt som jag kanske skriver om ett helt annat ämne. Till exempel gjorde jag nyligen ett reportage om en cirkusskola för barn för ett stort bostadsföretags tidning. Sambandet var att bostadsföretaget erbjöd sina medlemmar specialpris på kurser och även är med och sponsrar. Reportaget var het fritt hur jag ville skriva egentligen, ändå så representerade jag ju på ett sätt företaget när jag var där som journalist.
Jag tycker om att jobba med kundtidningar dels för att det är en utmaning att visa samband, dels för att det ofta igår ett stort mått av konsumentjournalistik. Skriver man om komplicerade tekniska frågor så ska man ju göra det så att alla kan förstå, inte bara de somjobbar på företaget utan alla de som kan tänkas bläddra i tidningen. Meningen är ju att väcka intresse och få förtroende för ett företag eller organisation. Det är en utmaning. Nyligen skulle jag skriva om magnetröntgenforskning i en annan kundtidning. Det tog längre tid för mig att läsa på i olika vetenskapliga artiklar och uppslagsverk i förväg än att göra själva intervjun och skriva artikeln. Och när jag skrev den var det lika mycket för att förklara för mig själv som för läsaren. Det är en bra utgångspunkt tycker jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar