fredag 13 november 2009

Fortsatt jakt

Jakten på vaccin utan förnedring forsätter. Imorse stod jag i en kö, i tio minuter. En liten (privat såklart) vårdcentral i ett industriområde hade visst hundra doser att dela ut. Köade för kölapp, när jag kom dit en tjugo minuter innan de öppnade så var jag kanske nummer hundra i kön så tänkte att jag hade en chans. De öppnade. Kön rörde sig en, två, tre, fem meter. Sen var doserna slut. Ut genom dörren kom en sköterska som panikslaget försökte värja sig från alla arga småbarnsföräldrars frågor. Kollar ni verkligen att alla tillhör de prioriterade grupperna? Nej, det kan vi inte det går inte... men jag tror att de flesta som fick nog var barnfamiljer... När ska man vara här egentligen för att få en lapp? Ja vissa var här redan två timmar innan...
- Hur ska en småbarnsförälder hinna gå upp i ottan och stå i en kö?
- Hur kan alla dessa buffelmänniskor som inte tillhör de prioriterade grupperna bara tränga sig sådär? Det är så lågt, så dåligt. Jag kan tänka mig att avstå vaccination bara Matilda får en.
- Hur kan kommunen se alla som står och fryser utanför de få ställen som erbjuder vaccin och inte ingripa? Se till att alla kan gå till sin egen vårdcentral och boka tid för vaccinering NU. Det kommer ju mer vaccin i nästa vecka, allt skulle gå så mycket smidigare.
Jag är argare än argast över detta, särskilt som jag nu hört att det absolut inte ser ut så här i alla kommuner. Jag vill inte känna mig som en oansvarig förälder bara för att jag inte står och köar en halv natt i minusgrader.

Det här är en förresten en blogg-följetong som kommer att fortsätta tills jag vet var det slutar.

Man kanske skulle göra så här?

1 kommentar:

  1. För varje del i din följetong blir jag allt mer tacksam att jag gick direkt när de första doserna för riskgrupperna kom, och att jag var fräck nog att ta med lilla E då istället för att vänta till veckan därpå då hon egentligen skulle ha fått sin spruta. Det är verkligen skandalöst dåligt här i Uppsala. I Gävleborgs län (där mina föräldrar och systrar bor) har alla fått information (ett 12-sidigt häfte tror jag visst det var) hemskickad med uppgifter om var och när de ska vaccineras. Min pappa, som är en i övrigt frisk äldre herre och alltså räknas som en lågriskperson, får inte gå förrän efter nyår, men då slipper han i alla fall stå i kö och ta vaccin från de som behöver det bättre... Förutom att man går till sin egen vårdcentral så har man dessutom delat in dagarna i bokstavsordning, man vet alltså inte bara vilken vecka man ska gå, utan t o m vilken veckodag! Alla barn 6-19 år vaccineras på skolan. En jämförelse mellan informationen på www.lul.se och www.lg.se är onekligen intressant.

    SvaraRadera