måndag 23 mars 2009

Baksmälla

Tillbaka på kontoret igen, efter helgen och innan dess två minst sagt intensiva dagar på Turmässan. Och jag kan bara konstatera att den inte är riktigt bra. Känslan efter mässan alltså. Förr har jag brukat känna mig glad och uppiggad av alla nya kontakter jag skapat och inspirationen jag hämtat. Men den här gången har en obehaglig känsla av baksmälla infunnit sig. Inte bara rent fysiskt efter många glas gratis vin utan mer känslomässigt.
Resebranchen är en otroligt stor och viktig del av världsekonomin. Stora delar av befolkningen jobbar inom turistnäringen. Men vi som faktiskt reser - vi tillhör en grupp på 2,5 procent lyckligt utvalda. Jag tycker inte det är hållbart, jag tycker inte om att känna mig som en rik "upptäcktsresande" som letar efter främmande kulturer och orörda stränder. Jag är så trött på ordet "genuint", "orört" och "äkta". Det finns uppenbarligen ett stort problem i det här, eftersom jag själv jobbar på en resetidning. Men faktum är att jag inte gjort några resereportage längre bort än Belgien. Jag är glad att det är konsumentfrågor jag skriver om, för där finns ändå chansen att få in ett bredare perspektiv på vårt resande. Jag vill inte leverera drömmar om orörda paradisstränder och den perfekta avkopplingen när det innebär att andra människor måste jobba för slavlöner eller bli konserverade i sin fattigdom.
På Turmässan fanns ett nätverk som heter Schyst resande representerad. De jobbar för att lyfta fram de ekonomiska och sociala baksidorna av resandet i världen. Jag är glad att ett sådant nätverk finns och hoppas att deras informationsspridning kommer att mäsrkas. Turistnäringen är ju egentligen en chans till positiv utveckling i många länder, men då måste vi förändra vårt sätt att resa och bli mer medvetna.
Och ett boktips. Reportageboken "Välkommen till paradiset" av Jenny Dielemans är en av de viktigaste som kommit ut på senare tid. Den är fantastiskt välskriven och tar upp turismens baksidor på ett konkret sätt. Läs den nu, den finns till exempel att köpa här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar