måndag 30 mars 2009

Barn - ur ett konsumentperspektiv


Ett av de områden jag verkligen gillar att skriva om är barn- och föräldrafrågor. Det krävdes att jag själv fick barn för att jag skulle få upp ögonen för ämnet men nu har intresset börjat leva sitt eget liv. Det finns en outtömlig källa av ämnen och inspiration runt frågor som börjar vid graviditet och slutar någonstans i gymnasieåldern. Amning, förskoleplatser, pedagogik, matvanor, sömn... För oss föräldrar,och jag gissar särskilt oss nyblivna förstagångsföräldrar, går det åt mycket tid åt att fundera på om vi beter oss rätt. Det finns så mycket åsikter och jämförelser, förhoppningar och föreställningar om hur saker borde vara att det ibland är svårt att leva i nuet och bara njuta av sitt lilla barn. Därför är journalistiken så viktig när det gäller de här frågorna, och där kommer konsumentperspektivet som jag tycker så mycket om in. Det gäller att spegla de här frågorna utan att ta ställning, utan att skuldbelägga föräldrar utan bara visa saker som de är och kanske dessutom lyckas bringa lite klarhet i informationsmassan på köpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar