torsdag 3 september 2009

DDR

Efter en många mil lång dag, både bokstavligt och mentalt, sitter jag nu utmattad på ett hotellrum i tyska Warnemünde. Lyxhotellet Neptun som en gång i tiden var högkvarter för Stasibossar och DDR-turism är i dag ett spahotell för den rika medelklassen här i Tyskland. Jag kom med tåg till Malmö i morse och trots att jag bara sov en timme på tåget (tack snarkande damen under mig, tack festande företagsgänget från Ludvika i kupén bredvid!) så har jag hunnit med massor. Bland annat ett stasifängelse, tysk brolier och shopping av klassiska östtyska varor som spreewald gurken och en trabant (en liten en, till Matilda).
Nog nu. Sova sova sova sova.


Ich bin hier

Ja, hier

und hier.

Övriga bilder och resultat från dagen snart i en tidning nära dig. Återkommer med länkar då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar