tisdag 15 september 2009

Magiskt.


I går var jag och såg en av de bästa filmerna jag sett på mycket, mycket länge: Flickan. Jag blev helt förtrollad, helt fast i den värld som speglades. Filmen handlar om en tioårig flicka sommaren 1981. Hennes familj reser till Afrika och den faster som ska ta hand om henne åker ut för att segla med en man. Alltså är hon ensam. Först euforisk, sedan ensam. Hon är stark också, och går sin egen väg vilket är befriande. Det finns ingen känsla av offer i filmen, inte ens när det är som svartast.
Fotot i filmen är obeskrivligt vackert och handlingen är perfekt balaserad. Jag kom på mig själv med att vilja frysa filmrutan hela tiden, ta den bilden och rama in och sätta upp på väggen. Samma sak med dialogen, man skulle kunna ta ett brottstycke och publicera som prosa.
Se den. Nu. På bio, inte på dvd.




Det här är de tre bilder jag kunnat hitta från filmen. Är det någon som vet hur man gör för att få till så där fina stillbilder från filmer som vissa bloggar har (titta här för exempel)? Man kanske måste ha själva filmen först iallafall?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar